Novinky

Viac ako tretina ľudí číta knihy aspoň raz týždenne – prevažne preto, že ich prenášajú do iného sveta

Viac ako tretina ľudí číta knihy aspoň raz týždenne – prevažne preto, že ich prenášajú do iného sveta

Aj keď ešte pred niekoľkými rokmi panovali obavy, že knihy neobstoja v konkurencii internetu a inej digitálnej zábavy, na Slovensku je stále pomerne dosť knihomoľov. Viac ako tretina internetovej populácie číta aspoň raz týždenne a aspoň občas dnes siahne po knihe takmer každý. Čítame najmä preto, aby sme „unikli“ z každodenného sveta. Viac ako polovica čitateľov sa zaujíma o novinky na knižnom trhu – o nových knihách sa najčastejšie dozvedajú v obchodoch alebo od ľudí vo svojom okolí.

Výskum realizovali agentúry ResSOLUTION Group a Nielsen metódou online zberu dát na reprezentatívnej vzorke päťsto respondentov internetovej populácie zo Slovenského národného panelu vo veku 15 a viac rokov.

Pravidelných čitateľov, ktorých sme pre účely interpretácie výskumných dát definovali ako tých, ktorí si aspoň raz týždenne otvoria tlačenú alebo elektronickú knihu pre vlastné potešenie, je v slovenskej (internetovej) populácii 38 %. O niečo vyšší podiel ich nájdeme medzi ženami (41 %) ako medzi mužmi (34 %) a tiež medzi respondentmi mladšími ako 34 rokov. Ďalších 18 % respondentov číta aspoň raz mesačne a 16 % menej často. Príležitostných čitateľov je 16 %, čo znamená, že kniha je ich spoločníkom napríklad na dovolenke alebo keď sú chorí. Len 11 % však nečíta vôbec.

A aké sú naše najčastejšie motivácie k čítaniu? Najväčší podiel čitateľov (ktorí čítajú aspoň príležitostne) sa venuje čítaniu, pretože ich privádza na iné myšlienky a prenáša do iného sveta (54 %). Táto motivácia je silnejšia u žien ako u mužov. Viac ako tretina považuje čítanie za upokojujúce a 34 % sa chce prostredníctvom neho dozvedieť informácie. Posledný uvedený dôvod je častejší u mužov ako u žien. Necelá štvrtina respondentov tiež uviedla, že prostredníctvom čítania radi prežívajú príbehy iných ľudí, čo je opäť silnejšie zastúpené u žien.

Téma a autor ako rozhodujúci faktor pri výbere kníh

Ďalšou otázkou v prieskume ResSOLUTION Group bolo, podľa čoho si ľudia (alebo tí, ktorí aspoň občas čítajú) najčastejšie vyberajú knihy na čítanie. Podľa výsledkov je najsilnejším lákadlom téma knihy, o ktorej sa chcú niečo dozvedieť (40 % respondentov sa pri výbere rozhoduje najčastejšie podľa tohto faktora). Téma, ktorá je atraktívna alebo blízka ich srdcu, je dôležitá pre 30 % a autor knihy pre 22 %.
Zaujímavé je však pozrieť sa na úlohu názorov iných ľudí pri najčastejšom výbere kníh na čítanie. Necelá pätina čitateľov dá napríklad na odporúčanie blízkeho človeka. Názory odborníkov sú zasa silnejším motivátorom ako napríklad hodnotenia čitateľov v internetových databázach alebo na e-shopoch: 14 % dá na recenzie a knižné tipy v médiách a 8 % dá na hodnotenia odborníkov alebo knižné ocenenia. Naopak, spomínané čitateľské recenzie na internete sú najväčšou motiváciou pre 11 % čitateľov. Len malé percento sa najčastejšie rozhoduje na základe vyjadrenia/odporúčania vytlačeného na obálke knihy (5 %), zmienok v podcastoch (3 %) alebo informácií od vydavateľov (3 %).
Podobne malé percento ľudí si najčastejšie vyberá knihy na čítanie na základe odporúčaní známych osobností alebo influencerov (7 %). Práve influenceri sú však silnejšou motiváciou pre najmladšiu generáciu.
Pre menej ako pätinu tých, ktorí čítajú aspoň občas, je rozhodujúcim faktorom aj skutočnosť, že knihu dostali ako darček. Pre 14 % je kľúčom k rozhodnutiu aktuálna popularita titulu. Obálka knihy alebo celková grafika sú dôležité pre 9 % respondentov.

Sledovanie noviniek na trhu

Informácie o novo vydaných knihách aktívne vyhľadáva 56 % aspoň príležitostných čitateľov, 12 % tak robí často a 44 % občas. O dianie na knižnom trhu sa viac zaujímajú napríklad respondenti s vyšším vzdelaním.

A odkiaľ títo ľudia zvyčajne získavajú informácie o nových knihách? Najčastejšie sa o nich dozvedajú na predajných miestach: 45 % v e-kníhkupectvách a podobný počet (42 %) v kamenných kníhkupectvách. 39 % však získava knižné novinky od ľudí vo svojom okolí, ďalších 28 % z profilov autorov a vydavateľov na sociálnych sieťach a 20 % z knižníc.

‹ Späť

Zverejnené na 7. 8. 2024, 15:28:20